2 daagse Zichem

29 september 2022 - Leuven, België

Donderdagochtend vertrokken we op 2daagse.  Als eerste reisden we van Leuven naar Aarschot met de trein.  Toen we aankwamen in Aarschot hebben we onze fiets gepakt en zijn we beginnen fietsen naar onze bestemmingen. Onze eindbestemming was Zichem maar tussendoor zijn we aantal keer gestopt om te luisteren naar de gidsen.

• 1 van plaatsen waar we waren gestopt was de Wijngaardberg:

De Wijngaardberg is een van de onaangetaste getuigenheuvels van het Hageland. De heuvel is 72 m hoog en heeft een  oppervlakte van 0,26 KM².  Hij werd tijdens het tertiair gevormd door de Diestiaanzee. De Diestiaan zee is een oude zee die tijdens het tertiair regelmatig het Noorden van België overspoelde.

De wijngaard heeft 6 soorten druiven: 1. Chardonnay  2. Cardony  3. Bacchus  4.Sirius  5. Dornfielder En als 6de Pinot.

We stonden zelf ook bij de Wijngaardberg waar we konden kijken naar het uitzicht en alle druiven. Ik vond het super mooi om te zien en ik heb zelf veel bijgeleerd over de soorten druiven.

• onze volgende stop was aan het kasteel van Horst

Daar hebben we een super mooi oud kasteel gezien. en een van de leerlingen van de 6des gaf ons meer uitleg over het kasteel en de plek.  Toen mochten we vrij ronlopen de omgeving was super  mooi en er is ook een vijver.

FOTO KASTEEL

Na de lunche pauze gingen we terug vertrekken naar onze volgende stop: scherpenheuvel Daar kregen we terug een gidsbeurt over de basiliek van scherpenheuvel en hadden we toen vrije tijd want iedereen kon wel een pauze gebruiken door het lange fietsen daarna zijn we terug vertrokken met de fiets. Ik vond persoonlijk dat het fietsen ietjes te lang wasbpaar ik ben blij dat ik heb het gedaan. Toen gingen we door fietsen naar onze eindbestemming waar we gingen eten en onze tenten opzetten. Na niet zo lang meer fietsen zijn we aangekomen.

Toen kwamen we aan en hebben we onze tenten opgezet het was wel niet zo makkelijk vond ik. Er was een super mooie vijver rondom ons en het zag er heel gezellig uit met de tenten.

FOTO TENTEN EN VIJVER

Toen hebben we nog allemaal gegeten en daarna zijn we gaan slapen. We mochten niet te laat gaan slapen want we moesten de volgende dag vroeg opstaan.  In de ochtend hebben we heel lekker ombeten en dan moesten we ons klaarmaken om terug te vertrekken dat betekende ook onze tenten terug afzetten. Daarna gingen we met de fiets naar de maagden toren waren een gids ons meerverlde over de toren we mochten er ook helemaam tot boven in.  De toren wordt ook wel Markentoren, Lanteerntoren of Vat van Zichem genoemd. Het was zowel een verdedigingstoren als een woontoren met veel status. Maagdentoren zou verwijzen naar een legende terwijl een studie uit 1969 erop wijst dat de toren een verdedigingstoren zou zijn geweest. Markentoren (mark = grens) verwijst hiernaar. Daarna was er nog een lange fietstocht die we moesten afmaken.

We hebben nog op de terug weg een paar keer gestopt en hebben ook een ijsje gegeten.

Uiteindelijk waren we helemaal met de fiets aan het station aangekomen waar dan de  bus terug hebben genomen naar leuven.

Dit was het einde van onze 2daagse

Van reisblog naar fotoboek